Hotrace Dæk Guide

Når det kommer til konkurrence kørsel på de forskellige baner i Danmark, er det nøglen at have det korrekte dæk compound og mønster. I denne sport er dækket 80% af bilen og derfor nøglen til at du får den optimale omgangstid. Derfor har RCKongen oprettet en guide til dig, som er i tvivl om hvilket slags mønster man skal anvende på de forskellige baner. Der vil i denne omgang være beskrivelse af dæk, hvilken bane dækket er beregnet til og hvilken slags compound man skal anskaffe sig.

Miami

Vi starter i den grove ende af skalaen. Her har vi Miami dækket, et helt unikt dæk lavet til løst underlag. Dvs. skal du ud og kører på løst jord, så skal du have fat i dette mønster. Dets spredte mønster, giver dækket mulighed for at arbejde sig gennem jorden og giver dig som bruger maksimalt greb på det glatte underlag, oveni giver det dig den længste holdbarhed af alle dæk til formålet. Dette dæk vil typisk være egnet til baner ligne Skive RC Center.


Compound: Dette er ligeså vigtigt som at ramme mønsteret rigtigt, derfor er dette din gyldne mulighed for at ramme rigtigt med compound. Når det gælder at om at ramme et compound rigtigt, gælder det om at kigge på graderne, derfor har vi lavet en nedestående skala, så du kan se hvilket compound du skal bruge på de forskellige tidspunkter.

Miami Compound skema:

• 0° - 10° = Soft

• 10° - 20° = Soft - Medium

• 20° - 30° = Medium

Klik på de forskellige compounds for at købe produktet.

Sahara

Sahara dækket fra Hotrace er et helt unikt dæk. Dette dæk er nok set før fra alle mulige andre firmaer, men dette er originalen. Det er klart det mest udviklet af typen og man kan nemt se hvor grund ideen stammer fra. Dækket er så godt så tidligere verdens mester David Ronnefalk og dobbelt Europamester Marcus Kærup, vælger at kører med dette dæk.

Dette dæk er specielt designet til baner som Hillerød HRCR. Helt glatte baner med nul løst jord eller støv. 

Marcus Kærup, som er kører for RCKongen var i Hillerød tidligere i året og kører et kæmpe stort internationalt løb, NXC.

Her vandt han med mange sekunder, og brugte dette dæk, i dets clay version.

Compound beskrivelse: Vi skriver her compound beskrivelse, fordi der er 2 typer gummi til dette dæk. På Hillerød banen anvender man Clay dækket, fordi banen er olieret. Hotrace har designet clay versionen specielt til disse typer baner. Og clay versionen til Hillerød er det populære valg. 

Man skal dog ikke udelukke jordbane compoundsne, de kan også virke, men så skal der være minimal støv. Dette type dæk kunne man f.eks benytte på dustex baner, som bjæverskov SOS, når støvet på banen er kørt helt væk.

Sahara Compound Skema:

Olie baner:

 •  10° - 30° = Clay

Hård ler:

 • 0° - 10° = Supersoft

 • 10° - 20° = Soft

 • 20° - 30° = Medium

 • 30° - 40° = Hard

Bangkok V2

Dette dæk er egnet til vandet jord, tungt jord. Bangkok kommer fri af tungt jord, med dets unikke små pikke. dette slags dæk vil være en game changer på en old school jord bane. Man ville typisk opleve at den er bedst på baner som Bjæverskov SOS, når jorden stadig ligger der.

Compound: Til dette type dæk, bruger vi kun jordbane udgaven. Derfor vælger vi typisk imellem supersoft, soft og medium. Man vælger typisk lidt hårdere compounds hvis man skal kører langt. Hvis man vil være hurtig de første 10 min, skal man gå med supersoft. Skal man derimod kører længere skal man op i noget soft / medium.

Bangkok V2 Compound Skema:

 0 °  - 10 ° =  Supersoft

 10 °  - 20 ° =  Soft - Medium

  20° - 30°   =  Medium

 

Amazzonia

Dette dæk er et meget vigtigt et af slagsen i spillet. Dette dæk kan være knald eller fald. Dette dæk kan man vinde på, man skal bare være klar til at finde det frem, på det rigtige tidspunkt. Man benytter typisk dette mønster når banen er ved at være helt ren fra støv.

Compound: Dette dæk er meget følsomt over for hvilket compound bruger anvender. Man vil typisk vælge soft for at balancere greb og rotation.

Hvis man vil have en bil der har mere rotation skal man gå med Supersoft. Hvis man så derimod vil have en bil, med greb i bagenden, så vælge man Medium. Og så selvfølgelig Soft hvis man vil have balanceret de to ting.

Med dette er det svært at lave et skema, fordi det kommer an på kører præferencer.

Atlaska

Dette dæk, bruges når banen er hård og med støv på. Dets unikke placering af pikke minimere at bilen skrider ud i svingene og på gassen.

Compound: Vi vil anbefale altid at bruge Soft compound. Da det altid er det hurtigste og virker. Har du problemer med slid på dækket fordi du kører lang tid, skal du nok op i noget Medium.